Passa al contingut principal

Venècia és un museu


A pocs llocs del món el viatger pot trobar una quantitat major d'obres d'art encara en el seu lloc originari, allà on els seus creadors van voler que hi fossin. Mentre que a qualsevol altre indret les obres dels més grans pintors han acabat, ja sigui manllevades del seu origen per conqueridors i vencedors de conflictes bèl·lics, ja sigui rescatades de destruccions, habitant contenidors artístics museístics, Venècia ha sabut preservar la procedència del seu art.

Les 139 esglésies de Venècia encara aguanten els quadre de Tintoretto (del pare i del fill també), de Tiépolo, de Tiziano i de tants altres. Es poden gaudir allà mateix, formant part de l'entorn pel que van ser concebudes, integrades en el discurs artístic i religiós pretès originàriament. No estan enfundades en proteccions de metacrilat ni alineades damunt les blanques parets d'un museu qualsevol, desconextualitzades, ordenades amb criteris suposadament pedagògics. A Venècia, una passejada un xic desordenada i sense rumb pot portar-nos a ensopegar amb la façana austera de la Chiesa di Sant'Alvise, al Cannaregio, sobre els murs de la qual encara es recolzen tres Tiepolos a l'altar, diversos Bastianis i un fresc al sostre bigarrat però molt espectacular de Piero Antonio Torri i Pietro Ricchi. O l'espectacular Madonna dell'Orto, on jauen les restes de Tintoretto i que dóna aixopluc a un total d'onze obres del mestre, a més d'altres del seu fill Domenico Tintoretto i de Ponzone. O, per descomptat, amb alguna de les Acadèmies on els artistes van deixar constància del seu art i dels resultats dels seus aprenentatges.


Donat que Venècia compta amb un enorme desequilibri en el rati habitants/esglésies, els estaments religiosos locals han hagut de reduir el nombre de llocs sagrats que funcionen com a tal (misses, confessions, litúrgies diverses) i ha convertit les altres en "museus" als que s'accedeix pagant una petita entrada (3€) o adquirint un passi múltiple per visitar-les totes. Així s'asseguren poder mantenir-les mentre que, alhora, permeten les visites i no deixen caure en l'oblit l'enorme i fascinant patrimoni que allotja.

En tots aquests recintes el visitant, voluntari o casual, trobarà l'art allà on van néixer, allà on es van penjar per primer cop; i allà romanen, a l'espera que algun turista els faci una visita de cortesia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

A Venècia no hi viu ningú (mentida!)

Segona fila, tercera finestra... Quan viatgem ens tornem antropòlegs, sociòlegs, politòlegs. Creiem entendre una ciutat que trepitgem durant dos o tres dies. Amb això ens és suficient per fer teories estrafolàries i atrevides que vomitem sobre els nostres soferts amics i familiars als que els ensenyem els nostres Hoffmans i els nostres powerpoints . És inevitable, és clar, fer l'esforç d'entendre els llocs que visites. Encara diria més: és imprescindible. L'esforç fa que intentem, encara que potser sense encert, posar-nos en la pell dels indrets que visitem. Però sovint, admetem'ho, som molt agosarats. I en aquest agosarament he trobat molts turistes a Venècia dient-me que a la 'ciutat-peix' (llegiu-vos, si us plau, el mini-llibre del Tiziano Scarpa) no hi viu ningú, cap local, cap venecià, si més no. I és fals. Completament fals. Qui assevera tal cosa creu deduir-ho del seu deambular pels voltants de Sant Marc i del Rialto, per les zones turístiques, e

La millor guia de Venècia

Les guies de viatge sempre han estat instruments controvertits per als viatgers. Per una banda et donen pistes sobre què veure i com veure-ho però per l'altra t'acaben donant massa pistes i, en definitiva, li donen les mateixes pistes a tothom i allà que ens acabem trobant, fent cua al Palazzo Ducale, al Campanile o a un bar secretíssim que ningú coneix, tant ple d'encant com de turistes. Però... i si us digués que hi ha una guia que no és una guia? I que no la fa servir quasi ningú. I que el que proposa no és un seguit de planes hipertextualitzades amb un munt de petites imatges i texts en cursiva i negreta. Doncs això és, exactament, 'Venecia es un pez: una guía' del venecià Tiziano Scarpa, editada per Editorial Minúscula (2007). I sí, és una guia (el mateix autor ho ha volgut incloure en el títol), perquè fa això, guiar-te, permetre't ubicar-te a Venècia. Però no et donarà itineraris de l'estil què-veure-a-venècia-en-24-hores, ni et farà un llistat