Passa al contingut principal

La 'loggia' de Sant Marc

No hi ha cap dubte que mirar des del Campanile de Sant Marc cap a la plaça sobre la que s'erigeix és un plaer. Veure les formiguetes turistes moure's molt poc a poc, fer passets i aturar-se per fer-se fotos, fascinar-se amb la perfecta i mil·limètrica ubicació de les taules de les caríssimes terrasses dels bars, sobtar-se amb els cúmuls de coloms que sepulten turistes amb les mans esteses i unes besses als palmells, és una de les activitats turístiques que s'han de fer a Venècia. Però hi ha una altra vista de Sant Marc que, personalment, prefereixo i que em provoca calfreds i m'humiteja els ulls.

Es tracta d'accedir a la 'loggia' frontal de la Basílica de Sant Marc, a la que s'accedeix pagant un tiquet extra dins la mateixa basílica (que també inclou el museu) i pujant unes escarpades i vertiginoses escales tot just al final del 'percorso della visita', quan ja enfiles cap a la sortida.

La portalada et dóna accés a la llotja just per darrera dels quatre cavalls (que representen la difusió de la paraula de Déu pels quatre evangelistes) i us asseguro que la impressió és màxima quan els voreges i t'atanses a les baranes. Allà la tens, a la teva disposició, la Plaça Sant Marc. És tota teva.

I ho és perquè l'alçada és la justa. La justa per tenir una visió completa i privilegiada de la 'piazza' i dels seus porxos, de la seva vida vibrant, però, alhora, no és prou elevada com per perdre-hi connexió. És allà, al teu abast. I la gent, és clar, et mira. Tens mitja plaça guaitant-te amb ulls embadalits. Que no, que no et miren a tu, és clar; però fa la sensació. I és una sensació realment fantàstica. (No els saludis amb la mà, la màgia es trencarà quan vegis que ningú està pendent de tu).

No tinguis pressa (això és si no són les hores de més sol, perquè si ho són, tingue'n, de pressa, si no vols quedar fregit com un ou ferrat i acabar formant part de la decoració, dels mosaics lluents que tens a l'esquena), gaudeix del teu moment. No acostuma a haver-hi mai massa gent i un s'hi pot estar llarga estona veient com els turistes van i venen, com els venedors de roses segueixen sense vendre'n ni una, o com els visitants de bitlletera més feixuga es miren encuriosits i amb un punt de desdeny als motxillers que s'atansen a les llistes de preus per sadollar la curiositat de saber què et cobren en aquestes terrasses per un simple cafè.

La 'loggia' tanca l'accés al mateix temps que l'accés a la basílica, però un cop dins pots estar-t'hi més estona mentre desallotjen als turistes de la planta baixa. Com a afegit, visitar la llotja et dóna dret a visitar una exposició museística no excessivament estimulant perquè et permetrà, en el seu percors, tenir molt a prop els mosaics dels sostres i de les voltes; encara que sigui per això ja paga la pena.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Venècia és un museu

A pocs llocs del món el viatger pot trobar una quantitat major d'obres d'art encara en el seu lloc originari, allà on els seus creadors van voler que hi fossin. Mentre que a qualsevol altre indret les obres dels més grans pintors han acabat, ja sigui manllevades del seu origen per conqueridors i vencedors de conflictes bèl·lics, ja sigui rescatades de destruccions, habitant contenidors artístics museístics, Venècia ha sabut preservar la procedència del seu art. Les 139 esglésies de Venècia encara aguanten els quadre de Tintoretto (del pare i del fill també), de Tiépolo, de Tiziano i de tants altres. Es poden gaudir allà mateix, formant part de l'entorn pel que van ser concebudes, integrades en el discurs artístic i religiós pretès originàriament. No estan enfundades en proteccions de metacrilat ni alineades damunt les blanques parets d'un museu qualsevol, desconextualitzades, ordenades amb criteris suposadament pedagògics. A Venècia, una passejada un xic desordenad

A Venècia no hi viu ningú (mentida!)

Segona fila, tercera finestra... Quan viatgem ens tornem antropòlegs, sociòlegs, politòlegs. Creiem entendre una ciutat que trepitgem durant dos o tres dies. Amb això ens és suficient per fer teories estrafolàries i atrevides que vomitem sobre els nostres soferts amics i familiars als que els ensenyem els nostres Hoffmans i els nostres powerpoints . És inevitable, és clar, fer l'esforç d'entendre els llocs que visites. Encara diria més: és imprescindible. L'esforç fa que intentem, encara que potser sense encert, posar-nos en la pell dels indrets que visitem. Però sovint, admetem'ho, som molt agosarats. I en aquest agosarament he trobat molts turistes a Venècia dient-me que a la 'ciutat-peix' (llegiu-vos, si us plau, el mini-llibre del Tiziano Scarpa) no hi viu ningú, cap local, cap venecià, si més no. I és fals. Completament fals. Qui assevera tal cosa creu deduir-ho del seu deambular pels voltants de Sant Marc i del Rialto, per les zones turístiques, e

La millor guia de Venècia

Les guies de viatge sempre han estat instruments controvertits per als viatgers. Per una banda et donen pistes sobre què veure i com veure-ho però per l'altra t'acaben donant massa pistes i, en definitiva, li donen les mateixes pistes a tothom i allà que ens acabem trobant, fent cua al Palazzo Ducale, al Campanile o a un bar secretíssim que ningú coneix, tant ple d'encant com de turistes. Però... i si us digués que hi ha una guia que no és una guia? I que no la fa servir quasi ningú. I que el que proposa no és un seguit de planes hipertextualitzades amb un munt de petites imatges i texts en cursiva i negreta. Doncs això és, exactament, 'Venecia es un pez: una guía' del venecià Tiziano Scarpa, editada per Editorial Minúscula (2007). I sí, és una guia (el mateix autor ho ha volgut incloure en el títol), perquè fa això, guiar-te, permetre't ubicar-te a Venècia. Però no et donarà itineraris de l'estil què-veure-a-venècia-en-24-hores, ni et farà un llistat